.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بلاتكليفي در صادرات 170ميليون شاخه گل مازندران!

نبود پايانه مجهز گل و گياه مانع صدور ميليون ها شاخه گل مازندران به بازار جهاني شده است.

يکي از قابليت هاي مهم و اساسي استان مازندران کشت و پرورش انواع گل و گياه زينتي است و اين استان در اين زمينه به عنوان استان برتر کشور در زمينه پرورش انواع گل و گياهان زينتي شهرت يافته است توليد سالانه ۱۷۰ميليون شاخه انواع گل در مازندران و جايگاه نخست مازندران از اين حيث در کشور به عنوان مزيت بالاي اقتصادي اين استان فقط در حد توليدات براي بازارهاي داخلي باقي مانده است و مقدار بسيار کمي از آن (۶ميليون شاخه گل )سالانه به خارج صادر مي شود که در مقابل توليد ۱۷۰ميليون شاخه اي اين ميزان صادرات بسيار ناچيز است.
يکي از فعالان در عرصه کشت و پرورش گل و گياه در استان مازندران در اين باره مي گويد در حال حاضر بازارهاي جهاني متقاضي گل هاي توليدي در کشور ايران و به خصوص مازندران است که ارزآوري بسيار بالايي هم دارد.

امين پور مي افزايد با توجه به ارزش اقتصادي، ارزآوري مناسب و اشتغال زايي صنعت پرورش گل و گياه، بايد از اين صنعت با جهت گيري صادراتي حمايت شود و امکان صادرات گسترده براي فعالان اين عرصه فراهم شود .

يکي ديگر از فعالان در عرصه پرورش و صادرات گل و گياه در مازندران در اين باره مي گويد مهم ترين مشکل استان مازندران درحال حاضر در خصوص صادرات گل و گياه فقدان يک پايانه گل و گياه مجهز در استان است. حاتم زاده مي افزايد: صادرات گل و گياه با توجه به شرايط و ويژگي هاي اين محصول بايد توسط کانتينرهاي مخصوص و از طريق هواپيما صورت گيرد که در اين زمينه بايد حمايت هاي لازم از صادرکنندگان گل و گياه ارائه شود.

رئيس اتحاديه پرورش دهندگان گل و گياه استان مازندران هم مي گويد امروزه ارزش اقتصادي صادرات گل و گياه با صادرات نفت برابري مي کند که البته اين امر مشروط بر آن است که عرصه و زمينه کار صادرات گل و گياه در سطح وسيع فراهم شود. غضنفري مي افزايد: استان مازندران به دليل نزديکي با بازارهاي هدف صادرات گل به خصوص کشورهاي آسياي ميانه بهترين ظرفيت و مناسب ترين ويژگي را براي توسعه صادرات گل و گياه داراست.

وي اضافه مي کند توليد با کيفيت اولين شرط براي موفقيت در بازارهاي جهاني است که به اين منظور بايد گلخانه هاي سنتي استان با کمک هاي دولتي و تسهيلات بانکي ارزان قيمت بازسازي و مدرن شوند ضمن آن که با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مشکلات سوخت گلخانه داران هم به صورت اصولي و دائمي رفع شود.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان گل و گياه مازندران مي افزايد: احداث پايانه صادرات گل و گياه با تمام امکانات در تنکابن (در غرب استان مازندران) در دست ساخت است که با بهره برداري از اين پايانه مجهز مي توان به افزايش صادرات گل و گياه از استان مازندران به خصوص غرب اين استان که به عنوان مهد پرورش گل و گياه در استان محسوب مي شود اميدوار بود. عابديني مي افزايد: براي موفقيت در صادرات گل و گياه بايد بازار را شناخت و براساس نيازهاي بازار به توليد پرداخت و براي تداوم اين روند هم تمام امکانات و شرايط را به کار گرفت.

معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي مازندران در اين باره مي گويد: مازندران با توليد سالانه ۱۷۰ ميليون شاخه انواع گل مقام اول را در کشور داراست و سالانه حدود ۶ميليون شاخه انواع گل و گياه از اين استان به خارج صادر مي شود.

يحيي ابطالي با اشاره به اين که ارزش کلي کشت گل و گياه در استان مازندران هزار و ۷۰۰ميليارد ريال است مي افزايد: دولت به منظور حمايت بيشتر از گلخانه داران مازندران در سال جاري ۱۰۰ميليارد ريال وام و تسهيلات بانکي اختصاص داده است.

وي با مطلوب دانستن کشت انواع گل و گياه در مازندران به دليل آب و هواي مساعد اضافه مي کند با اجراي طرح تبديل گلخانه هاي درجه ۲ و ۳ در استان به درجه يک و مدرن علاوه بر افزايش کيفيت توليد، ميزان صادرات گل و گياه در استان افزايش خواهد يافت که در اين زمينه اقدامات مقدماتي براي اجراي اين طرح در حال انجام است.

وي با اشاره به اين که در حال حاضر هر هکتار گلخانه مدرن در استان مازندران صدهزار دلار و هر هکتار گلخانه معمولي ۲۰ تا ۵۰هزار ارزآوري دارد اضافه کرد سطح گلخانه هاي استان مازندران در حال حاضر ۶۵۰هکتار و ۵۰هکتار از اين مقدار فضاي گلخانه اي روباز و بقيه فضاي گلخانه اي بسته است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران هم مي گويد: ارزش افزوده توليدات کشاورزي مازندران ۴۸ هزار ميليارد ريال است و اين استان با دارابودن تنها 2.3درصد از اراضي کشاورزي کشور 10.6درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزي را به خود اختصاص داده است.

عنايت ا... تورنگ مي افزايد: توسعه کشت گل و گياهان زينتي به دليل ارزش صادراتي بالاي آن به عنوان يکي از سياست هاي اصلي اين سازمان محسوب مي شود و در اين زمينه از توليدکنندگان انبوه گل وگياه در استان و متقاضيان اصلاح ساختار گلخانه هاي سنتي و تبديل آن به گلخانه هاي مدرن حمايت خواهد شد.

رئيس سازمان بازرگاني مازندران هم در اين باره مي گويد: مهم ترين کالاي صادراتي بخش کشاورزي مازندران در حال حاضر گل و گياهان زينتي است که با حمايت هايي که از صادرکنندگان گل و گياه صورت گرفته خوشبختانه شاهد روند رو به افزايشي در سال هاي اخير در اين زمينه بوده ايم.

وفايي نژاد افزود: براي رسيدن به نقطه مطلوب راه درازي را در پيش داريم که سعي داريم با حمايت از صادرکنندگان در قالب آموزش آن ها، اعطاي تسهيلات سرمايه درگردش به صادرکنندگان، آشنايي با بازارهاي هدف صادرات و تسريع در احداث پايانه صادرات گل و گياه بتوانيم روند صادرات گل و گياه استان مازندران را به نقطه مطلوب برسانيم. روزنامه خراسان/1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.248 seconds.